Friday, 4 September 2009

Om...

...maten
- "Chips fo breakfirst, chips fo lunch, chips fo dina". The islanders spiser potetgul 24/7. Det er helt sjokkerende hvor mange ganger jeg blir tilbudt det i løpet av skoledagen (klarer å si nei takk 98% av gangene)! De sier "I'm hungry", og går og tar seg potetgull. Eller muffins, da. Hallo? Dette er ikke...mat?
- Brødet er kritthvitt. Noen ganger kjøper de "brunt brød". Det er mørke-hvitt, og bidrar fortsatt til en passe slafsete matpakke.
- En ting det heldigvis ikke er mangel på her er frukt (særlig kiwi). Så 5-om-dagen-reglen er ikke vanskelig å holde seg til.
- Take away fo dina er ikke uvanlig. Eller dypfrossen ferdigmat pælma i mikro'n. Noen ganger lager de en slags kjøttlapskaus, som egentlig inneholder mer ben enn kjøtt. MEN: når jeg er med og handler og lager mat, da er det andre boller!
- Spisemåten til folk her er forresten også noe...spesiell (pappa, du må lære meg bordskikk om igjen når jeg kommer hjem). Og TV'n er ALLTID paa naar vi spiser.
.
...utseendemessige tradisjoner
De aller fleste av the Islanders på min alder har allerede fått en tradisjonell Samoan/Tongan tatovering. Noen fra Samoa (inkludert min "mum", Doreen) har et slags gardin-mønster-tatovering, heldekkende fra knær til hofter. . . ouch. Ellers er ring-tatoveringer rund armen eller hånleddet vanlig, og de er skikkelig fine noen ganger. Mange av jentene fra Tonga har gulltenner! Og jeg snakker ikke om én gulltann, men noen...ehh, gullflekker her og der. Ikke så veldig fint eller feminint, spør du meg, men....ja. Tradisjon er tradisjon.
HÅRET! Hallo! Mange av jentene har hår som når BAKKEN! Det er bare sykt - jeg har aldri sett så langt hår før. En stor andel av jentene jeg har snakket med har aldri, aldri klippet seg. Hos guttene er det rottehale som ruler. ALLE gutter har det (til og med en del jenter). Jeg vet ikke om dette har noe med øykulturen å gjøre eller om det bare er "in", men.... En ting er sikkert: Essj, rottehale er ikke min greie! No offence...
.
...språket
"Maan, that was like funny as!"
"Funny as...what?"
"Huh? What d'you mean?"
Åja... Her sier man visst bare "...nice as!" og "...mean as!". Det er litt rart. Og her har de skikkelig slææng. Trodde jeg skulle lære litt proper English, men hah! Im in da hood man!
Det er mange andre forskjeller ogsaa. Folk sier "aye" hele tiden, etter en setning. "Heaps" istedet for "a lot". "Cheers" er et velbrukt Kiwi-ord, men jeg har ikke hort det blandt Oyfolket.
.
...spesielle Samoanske regler hjemme:
Det er ikke lov til aa staa mens man spiser eller drikker, det skjonner jeg. Det er heller ikke lov til aa ta med mat eller drikke paa rommet, og dette inkluderer et glass vann ved siden av sengen eller en kopp te mens jeg gjor lekser. Hmm... Spess.
The Man of the House (Fred) maa alltid sitte paa kort siden av bordet. Dette er veldig, veldig viktig.
Vanskelig aa komme paa alt paa en gang her...
Huset ser ganske greit ut i dette lyset!

Vertsfamilien er stor fan av Jesus (ser dere plakaten i stua?). Det er de jammen ikke alene om her! (Jeg veldig utenfor, ikke bare med min musikksmak, men mest av alt på grunn av mitt (ikke-)religiøse synspunkt...)

2 comments:

  1. gutta her og har rottehale, stygt som faen! fletter de den der nede også eller, med en farga strikk i enden? YAKK!!

    ReplyDelete
  2. Er helt enig med det med maten!!! Jeg savner norsk-brød!!!

    ReplyDelete